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ज्ञानवापी मस्जिद में कमल, त्रिशूल और स्वास्तिक के ढेरों निशान gyaanavaapee masjid mein kamal, trishool aur svaastik ke dheron nishaan

वाराणसी | [उत्तर प्रदेश बुलेटिन] | ज्ञानवापी मस्जिद में 3 दिन तक चले सर्वे के बाद जो रिपोर्ट में गुरुवार को वाराणसी सिविल कोर्ट में सौंपी गई है, उसमें कई चौंकाने वाले खुलासे किए गए हैं। रिपोर्ट में हिंदू आस्था से जुड़े कई निशान और साक्ष्य मिलने की बात कही गई है। उन्होंने जहां शिवलिंगनुमा पत्थर को लेकर विस्तृत जानकारी दी है तो जगह-जगह स्वास्तिक, त्रिशूल और कमल जैसी कलाकृतियां मिलने की बात कही गई है।

 

रिपोर्ट में कहा गया है कि एक तहखाने में दीवार पर जमीन से लगभग 3 फीट ऊपर पान के पत्ते के आकार की 6 आकृतियां बनी थीं। तहखाने में 4 दरवाजे थे, उसके स्थान पर नई ईंट लगाकर उक्त दरावों को बंद कर दिया गया था। तहखाने में 4-4 खम्भे मिले, जिनकी ऊंचाई 8-8 फीट थी। नीचे से ऊपर तक घंटी, कलश, फूल के आकृति पिलर के चारों तरफ बने थे। बीच में 02-02 नए पिलर नए ईंट से बनाए गए थे। एक खम्भे पर पुरातन हिंदी भाषा में सात लाइनें खुदी हुईं, जो पढ़ने योग्य नहीं थी। लगभग 2 फीट की दफती का भगवान का फोटो दरवाजे के बाएं तरफ दीवार के पास जमीन पर पड़ा हुआ था जो मिट्टी से सना हुआ था।

 

स्वास्तिक और त्रिशूल की कलाकृतियां

 

रिपोर्ट में कहा गया है कि एक अन्य तहखाने में पश्चिमी दीवार पर हाथी के सूंड की टूटी हुई कलाकृतियां और दीवार के पत्थरों पर स्वास्तिक और त्रिशूल और पान के चिन्ह और उसकी कलाकृतियां बहुत अधिक भाग में खुदी हैं। इसके साथ ही घंटियां जैसी कलाकृतियां भी खुदी हैं। ये सब कलाकृतियां प्राचीन भारतीय मंदिर शैली के रूप में प्रतीत होती है, जो काफी पुरानी है, जिसमें कुछ कलाकृतियां टूट गई हैं।

 

कमल के फूल और हाथी के सूंड जैसी आकृति

 

मस्जिद के दक्षिणी और तीसरे गुंबद में फूल, पत्ती और कमल के फूल की आकृति मिली है। तीनों बाहरी गुंबद के नीचे पाई गई 3 शंकुकार शिखरनुमा आकृतियों को वादी पक्ष द्वारा प्राचीन मंदिर की ऊपर के शिखर बताए गए जिसे प्रतिवादी पक्ष के अधिवक्ता द्वारा गलत कहा गया। मुस्लिम पक्ष की सहमति से मस्जिद के अंदर मुआयना किया गया तो वहां दीवार पर स्विच बोर्ड के नीचे त्रिशूल की आकृति पत्थर पर खुदी हुई पाई गई और बगल में स्वास्तिक की आकृति आलमारी जिसे मुस्लिम पक्ष द्वारा ताखा कहा गया, में खुदी हुई पाई गई। मस्जिद के अंदर पश्चिमी दीवार में वैसी ही और हाथी के सूंडनुमा आकृति का भी चिह्न है।

 

किताब में दिखाए गए नक्शे से मिलान

 

वादी के अधिकवक्ता हरिशंकर जैनन और विष्णु शंकर जैन, सुधीर त्रिपाठी की ओर से ध्यान आकृष्ट किया गया कि History of Banaras by Prof. AS Altekar के द्वारा लिखी गई है और View of Banaras book by james principle द्वारा किताबें लिखी गई है, उसमें छपे पुराने विश्वेश्वर मंदिर के ग्राउंड प्लान से पूरी तरह मिलता हुआ नक्शा जो उपरोक्त दोनों किताबों में दर्शाया गया है, वहीं मुख्य गुंबद के नीचे है जहां नमाज अता होती है।

 

इस नक्शे की फोटोकॉपी उनके द्वारा मौके पर दी गई। उनके द्वारा इंगित किया गया है कि मुख्य गुंबद के नीचे चारों दिशाओं में दीवारों पर जिग-जैग कट बने हुए हैं जो उतनी ही संख्या में है व शेप में है, जैसा किताब के नक्शे में है। इसी तरह से दो दिशा उत्तर-दक्षिण के गुंबदों के नीचे नमाज अदा करने के स्थल की दीवारों के जिग-जैग कटकी शेप और संख्या उस नक्शे से मिलती है और इन्हीं में कुछ मूल मंडप भी स्थित है।

 

मस्जिद के मध्य नमाज हॉल और उत्तर-दक्षिण के हॉल के मध्य जो दरवाजानुमा आर्क बना है उसकी इन्हीं जिग-जैग दीवारों पर खंभों पर ऊपर टिकी हुई है। इसका विरोध प्रतिवादी संख्या 4 ने किया और सब बातों को काल्पनिक बताया। फोटोकॉपी नक्शे से दीवारों की शेप का मिलान करने पर पाया गया कि इन दोनों में पूरी समानता है।

 

कई जगह स्वास्तिक के निशान

 

मस्जिद के प्रथम गेट के पास जो उत्तर दिशा में है, वादी के अधिवक्ता ने तीन डमरू के बने हुए चिह्न दिखाए, जिसे प्रतिवादी के अधिकवक्ता मोहम्मद तौहीद और मुमताज अहमद ने गलत बताया। वादी पक्ष ने पूर्वी दिशा के दीवार पर लगभग 20 फीट ऊपर त्रिशूल के बने हुए निशान की तरफ ध्यान आकृष्ट कराया गया उसकी भी फोटोग्राफी कराई गई है। उसके आगे भी लगभग सात फीट की ऊंचाई पर दिखाई पड़ रहे त्रिशूल के निशान की तरफ भी वादी पक्ष ने ध्यान आकृष्ट कराया और मुख्य गुंबद के दाहिने तरफ भी बने ताखा के अंदर त्रिशूल खुदा हुआ मिला। मस्जिद के स्टोर रूप के बाहर की दीवार पर भी स्वास्तिक के कई निशान कायम हैं।

 

 

Lotus, Trishul and Swastik marks in Gyanvapi Mosque

 

Varanasi | [Uttar Pradesh Bulletin] | After a three-day survey in Gyanvapi Masjid, in the report which was submitted in the Varanasi Civil Court on Thursday, many shocking revelations have been made in it. In the report, it has been said that many marks and evidence related to Hindu faith have been found. Where he has given detailed information about the Shivalinga-like stone, it has been said that artefacts like Swastika, Trishul and Lotus have been found at various places.

 

The report said that in a cellar, six betel leaf-shaped figures were made on the wall about 3 feet above the ground. There were 4 doors in the basement, the said doors were closed by putting new brick in its place. 4-4 pillars were found in the basement, whose height was 8-8 feet. From bottom to top, bells, urns, flower motifs were made all around the pillar. In between 02-02 new pillars were made with new bricks. Seven lines were carved on a pillar in the ancient Hindi language, which was not readable. The God’s photo of about 2 feet tall was lying on the ground near the wall on the left side of the door which was stained with mud.

 

 Artifacts of Swastika and Trishul

 

In another basement, broken artifacts of elephant trunk on the western wall and swastika and trident and paan symbols on the wall stones and its artifacts are largely carved, the report said. Along with this, artifacts like bells are also carved. All these artifacts appear to be of ancient Indian temple style, which is quite old, with some artifacts broken.

 

lotus flower and elephant trunk

 

Flowers, leaves and lotus flower motifs have been found in the southern and third domes of the mosque. The three conical spire-shaped figures found under the three outer domes were said by the plaintiff to be the top shikhara of the ancient temple, which was misconstrued by the defendant’s counsel. When the inside of the mosque was inspected with the consent of the Muslim side, the trishul figure was found carved on the stone under the switch board on the wall and next to it the shape of the swastika was found carved in the almirah, which was called Taka by the Muslim side. The western wall inside the mosque also bears the mark of a similar and trunk-like figure of an elephant.

 

 Match the map shown in the book

 

Attention was drawn on behalf of the plaintiff’s advocates Harishankar Jainon and Vishnu Shankar Jain, Sudhir Tripathi that History of Banaras by Prof. Written by AS Altekar and Books have been written by View of Banaras book by james principle, the map completely matching the ground plan of old Vishweshwar temple printed in it which is shown in both the above books, while under the main dome Where the prayer takes place.

 

The photocopy of this map was given by him on the spot. It has been indicated by him that there are zig-zag cuts on the walls in all four directions under the main dome, which are in the same number and shape as in the map of the book. Similarly, under the domes of two directions, north-south, the zig-zag cut-shaped shape and number of the walls of the place of prayer meet from that map and in these some original pavilions are also located.

 

The door-like arch built between the prayer hall in the middle of the mosque and the north-south hall rests on the pillars on these zig-zag walls. This was opposed by Respondent No. 4 and termed everything as fictitious. On matching the shape of the walls with the photocopy map, it was found that there is complete similarity between these two.

 

Swastika marks at many places

 

Near the first gate of the mosque, which is in the north direction, the plaintiff’s counsel showed three damaru signs, which the defendant’s advocates, Mohd Tauheed and Mumtaz Ahmed, had denied. The plaintiff’s side drew attention to the mark made of trident on the wall of the eastern side, about 20 feet above it, photography has also been done. The plaintiff also drew attention to the mark of the trident visible at a height of about seven feet in front of it, and the trident was found inscribed inside the pillar on the right side of the main dome. There are also many swastika marks on the wall outside the store form of the mosque.

 

 

गुरुदीन वर्मा बने प्रेरणा हिन्दी प्रचार सभा के मीडिया प्रभारी gurudeen varma bane prerana hindee prachaar sabha ke meediya prabhaaree

 

 

 


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