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हमर छत्तीसगढ़ के पहिलावत तिहार हरेली hamar chhatteesagadh ke pahilaavat tihaar harelee

©कलेश्वर साहू, सहायक शिक्षक

परिचय- बिलासापुर, छत्तीसगढ़ 

 

     हमर छत्तीसगढ़ राज के पहिलावात तिहार हरेली तिहार आय। जउन ला सावन के अमावस (अंधियारी पाख के आखिरी दिन ) मनाथे। तेखरे सेती येला हरियाली अमावस कइथे। हरेली प्रमुख रूप म हरियाली अउ किसान मन के तिहार आय जउन ल गांव म किसान मन बड़ रंगझांझर ले मनाथे ।

 

ये तिहार खेती- किसानी उपज, बरसात के तिहार आय इही सेती किसान मन बढ़िया फसल, धान-पान के कामना कर देवी कुटकी के पूजा- पाठ करथे। ये दिन किसान मन धान के बोवई, रोपई अउ बियासी के बाद अपन खेती किसानी के सामान अउ औजार मन ल धो- मांज के बाहिर ले लाके अंगना म रखें रेती- माटी म रख के सब्बो औजार मन के पूजा – पाठ करथे।

 

किसान मन अपन गाय, बईला ल नून अउ गहूँ पिसान के लोई खमहार के पत्ता म लपेट के खवाथे। आजे के दिन गांव के पहटिया (राऊत जाति के लोगन) घरों- घर जाके के घर के दुवारी म लीम के थाँगहा ल खोचथें अउ लोहार मन दुवारी मन म घरों -घर जाके खिला ठोके के बुता करथें। ये दिन खेती किसानी के कोनो बुता – काम नइ होवय ।

 

बइगा जनजाति के लोगन छत्तीसगढ़ के जनजाति के परम्परा म वैद्यराज (बइगा) आय। वोमन ये दिन अपन चेला मन ल प्रकृति अउ चिकित्सा पद्धति ल पारंपरिक चिकित्सा मनइया बइगा घलो मन अपन नवा- नवा चिकित्सा पद्धति ल अजमाय के शुरू करथे जउन अवइया 15 दिन तक चलथे।

 

बइगा अपन चेला ल जउन भी ज्ञान, जानकारी बछर भर देथे इही 15 दिन ह उंकर परीक्षा के घड़ी होथे। कहूं चेला मन ये परीक्षा म पास होगे त बइगा बन सकत हे अउ कहूं फेल होगे त फेर उही अवइया बछर के हरेली तिहार तक अपन ज्ञान ल बढ़ाय के बुता करथे।

 

आजे के दिन लइकामन बांस के गेड़ी बनाके वोमा चढ़के किसिम -किसिम के खेल घलो खेलथें। लइकामन गेड़ी दउड़ खेलथें । ये छत्तीसगढ़ के “लोक खेल” घलो आय। जउन महीना भर चलथे। गेड़ी के शुरुवात कहूं देखे जाय त बरसात म होवइया चिखला ले बिना सनाय रेंगे बर होय रिहिस फेर गेड़ी ह आज “लोक परम्परा” के संगे -संग “लोक खेल” के रुप लेले हे।

 

गेड़ी नृत्य ह छत्तीसगढ़ के “लोक नृत्य” घलो आय। लगभग पांच ले दस फुट ऊंच दूठन बांस ल लेके वाेमा दू -तीन फुट के ऊंच म बांस के टुकड़ा ल चीर के बेड़हा नरियर बुच के डोरी म बांध देथे अउ वोमा थोरकिन माटी तेल डार के घाम के आंच देखाथे फेर गेड़ी चढ़े अउ गेड़ी नाचे के मजा आथे।

 

नरियर बुच के डोरी , माटी तेल अउ घाम म सेकाय के सेती गेड़ी ह सुघ्घर चेर – चेर बाजथे जेमा रेंगे के मजा ही कुछ अउ अाथे। महूं अपन लइकपन म अड़बड़ गेड़ी चढ़ेहव जउन ह नान्हेपन के संगवारी मन के सुरता देवाथे। संगे – संग आज के दिन गांव के लइका अउ जवान मन नरियर फेके अउ फोड़े के प्रतियोगिता घलो खेलथे ।

 

हरेली तिहार काष्ठ, हस्तशिल्प, लोहशिल्प, साज- सज्जा, खेल भावना, पाक कला मन ल बढ़ावा देवइया तिहार आय जउन ल गांव के लोगन किसान भाई मन रंगझांझर ले मनाथे।

 

 

 

 

Pahilawat Tihar Hareli of Humar Chhattisgarh

   

 

©Kaleshwar Sahu, Assistant Teacher

 Introduction- Bilasapur, Chhattisgarh


 

Humar came to the state of Chhattisgarh, Pahilawat Tihar, Hareli Tihar. Jaun La Sawan celebrates Amavas (the last day of Andhyari Pakh). Tekhre seti yellow greenery new moon day. In the main form of Hariyali and Kisan Mann, in Tihar Aaye Junal village, the farmers’ minds used to celebrate Bad Rangjhanjhar.

These farmers used to worship the goddess Kutki by wishing for a good harvest, paddy and paan, the income of the Tihar farming, the income from the rain. On this day, after sowing, planting and planting of paddy, farmers used to take their agricultural implements and tools, wash them outside the manger, and keep them in the sand and keep all the tools in the soil and worship them.

Peasants used to wrap their cow, Baila Lal Noon and wheat millet in millet leaves. On this day, pahatiyas (people of Raut caste) go from house to house in the village and go from house to house to eat and eat. This day is the cornerstone of farming – work is new.

The people of Biga tribe, Vaidyaraj (Biga) came in the tradition of the tribe of Chhattisgarh. Women were starting their disciples, their mind, nature and medical system, traditional medicine.

Biga my disciples, who were also filled with knowledge, information, these 15 days were the time of examination. If the disciple mind will pass in this test, then he can become bad, then he will fail, then he used to spread his knowledge till the Hareli Tihar of Bachara.

 

On this day, Laikaman used to make bamboo pedi and climb the voma and play the game of kissim-kisim. Laikaman used to play Gedi Run. Come mix this “folk game” of Chhattisgarh. Jaun walked for the whole month. Where should we see the beginning of the gedi, without taking out howia in the rain, it will sanay renge bar hoy rehis fer gedi, today with the music of “folk tradition” it has taken the form of “folk game”.

 

Gedi dance is the “folk dance” of Chhattisgarh. Take a bamboo bamboo about five to ten feet high, and tie the pieces of bamboo in the height of three feet in the rope of the narrow butch of the chir and watch the flames of Thorkin Mati Tel Dar’s gham, then climbed and danced. Have fun

 

Neriar Buch ke Dori, Mati Tel Augham ke Sekay ke Seti Gedi hai Sughghar Cher – Cher Bajathe Jema Renge ke Maza hi few other things. I climbed the odd gear in my choice, who gave the security of the mind of those who are companions of smallness. Sange-Sang On this day, Laika and young men of the village used to play the competition of narrow throw and boil.

 

Hareli Tihar wood, handicrafts, iron crafts, decorations, sportsmanship, cooking, promoting the spirit of Devaiya Tihar Aaye Jaun La village’s logan farmer brother Mann Rangjhanjhar was celebrating.

 

खबरनवीस ! फूलन के बहाने !! भाग 2 khabaranavees ! phoolan ke bahaane !! bhaag 2

 


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